De horecazaak van jouw dromen

Jouw droom, eentje waar je stiekem al jaren aan vasthoudt, is om een eigen horecazaak te beginnen. Misschien heb je een heel goed idee, eentje waarvan je gelooft dat het een absoluut gat in de markt gaat zijn, óf misschien geloof je gewoon enorm in jezelf als baas van een horecazaak. (Of, wie weet, heb je een ontzettend toffe deal gevonden voor horeca stoelen en/of horeca terrasstoelen gebruikt). Wat je aanzet ook is, laten we samen kijken naar wat er écht allemaal moet gebeuren als jij inderdaad die stap gaat zetten, zodat je zo snel mogelijk die deuren kan openen. 

De basis 

Hier heb je hoogstwaarschijnlijk zelf ook al over nagedacht, maar sinds het belang hiervan nog zo vaak wordt onderschat, gaan we het er toch nog even over hebben. Het allerbelangrijkste van je horecazaak is namelijk je concept. Nog vóór het ideale pand vinden, nog vóór je team samen te stellen en een muurschildering te laten maken van de Westerse helft van Midden-Aarde of van twee paarden of wat dan ook, nog voor dat alles is er het concept. Alleen jij en je concept, en dus moet het een goed idee zijn. Je concept gaat namelijk niet alleen de drijfveer zijn voor dingen als je (logo)design en je marketing, het gaat ook nog eens bepalen of je jezelf kan onderscheiden van de rest. Stel je bijvoorbeeld voor; er is een straat met tien cafés die allemaal hetzelfde carnavalskroeg-uiterlijk hebben, en in diezelfde straat begin jij een unieke Ierse kroeg met een neon-logo en een focus op speciaal bier en heerlijke cocktails. Het maakt niet uit hoe opvallend of ingetogen je concept is, als je er maar achterstaat. Of je nu de meest hippe bar/discotheek wil worden die doet denken aan de jaren 90 en Studio 54, of dat je gewoon simpelweg goed bier en goede cocktails wil schenken; bouw al het andere vanuit je concept. 

Je backbone

Nog iets om goed over na te denken én goed voor te zorgen, iets wat ook nog weleens vergeten of verwaarloosd wordt: je team. Stel een team samen van mensen waar je op kan bouwen; mensen die achter je concept staan én hard voor je willen lopen. Jouw taak is vervolgens simpel: behandel hen goed. Betaal je team op tijd en, nog het belangrijkst, wees aardig voor ze. Mensen gaat harder voor jou en je zaak lopen als ze jou ook sympathiek vinden. Niet zwak, wél sympathiek. 

 

Kortom, als je deze dingen onthoudt komt het met jou en je zaak helemaal goed. Succes!