Een promotiefilm voor je bedrijf: zo doe je het

Een goed verhaal

Een goede film heeft een goed verhaal. Wat betekent een goed verhaal eigenlijk? Daar kun op verschillende manier antwoord op geven. Een goed verhaal kan zijn dat de structuur duidelijk is. Dat er een verhaallijn is die duidelijk van het ene punt naar het andere punt gaat. Maar het kan ook zijn dat ondanks dat er structuur mist, het heel duidelijk is welk gevoel er overgebracht moet worden. In het geval van een bedrijfsvideo of een promotiefilm is het meestal wel belangrijk om een soort structuur te hebben, al kun je dat ook weer op meerdere manieren invullen. De eerste stap van een promotiefilm laten maken is dat je kan vertellen waar je wilt dat de film over gaat, vervolgens kun je gaan kijken naar hoe je dat het beste kan invullen. Je kan het vergelijken met een kleurplaat waarvan je eerst de lijnen neer moet zetten om de kleurplaat goed in te kunnen kleuren.

Doel van de film

Een promotiefilm wordt gemaakt om ergens getoond te worden, en waar dit gebeurd, heeft invloed op de manier waarop je de film invulling geeft. Zo zal een promotiefilm met een emotioneel verhaal op een andere manier ontvangen worden dan een animatie met praktische informatie. Ook zal worden besloten hoe deze film gedeeld wordt, op social media of andere platforms. Afhankelijk van de doelgroep zal bepaald worden hoe en waar je promotiefilm het beste tot zijn recht komt.

Sfeer

Of je nou besluit om een promotiefilm te laten maken of een animatie laten maken, sfeer is heel bepalend voor de indruk die je bij een kijker achterlaat. Bepaalde aspecten van een film kunnen de sfeer heel bepalend maken, denk aan de plek waar de promotiefilm wordt gemaakt, of aan de verlichting. Ook kleuren doen veel met sfeer, als er heel veel kleur wordt gebruikt in een film of animatie, komt de film meteen een stuk vrolijker over en het springt heel erg in het oog. Dit kan heel geschikt zijn als je een promotiefilm maakt voor bedrijven die mensen willen uitnodigen gebruik te maken van hun dienst. Dit is heel anders dan wanneer je een promotiefilm maakt voor een campagne voor een ziekte bijvoorbeeld, waarbij vaak wat meer beroep wordt gedaan op de emotie van de kijker.

Informatie

En vergeet niet wat je wilt dat de kijker onthoudt, verwerk de informatie goed in de film en zorg ervoor dat je niet te veel weglaat.